PRODUKTUTVECKLING

Designade

för finländska

kroppar

Dimexarna är designade för finländska arbetare av bägge könen. All produktutveckling sker i Finland. Klädernas funktionalitet och passform har testats av tusentals Dimexstamfränder. Att de är nöjda är det viktigaste för oss.

Slow fashion

Vi diggar inte engångsbruk. Vår utgångspunkt är slow fashion. Vi vill att Dimexarna kan gå i arv till följande generation. Vi har som målsättning att minska mängden kläder, som hamnar på soptippen. För att lyckas med det behövs gärningar.

Välsittande byxor spricker inte i baken

Passform, funktionalitet och rätta material ökar klädernas livslängd och minskar på det sättet miljöbelastningen. Bra design minskar slitaget på sömmarna och bekväma arbetskläder sköter man bättre. Dimexarna, som designats för finländska kroppar, spänner inte och sömmarna skavar inte på känsliga ställen på kroppen. Tack vare noggrann design med lyhördhet för feedback från användarna är Dimexarna slitstarka.

Långlivade modeller och prognostisering av efterfrågan

Våra beprövade modeller är till salu länge. Tio år samma fungerande byxor är ingen konst! Exakt planering av produktionspartierna och ett kompakt sortiment hjälper att minimera svinnet. Ju bättre vi lyckas förutse åtgången på de olika modellerna, desto mindre spridda storlekar finns kvar i hyllorna när säsongen är slut.

Ibland säljer inte produkter lika bra som vi har planerat. I januari 2022 städade vi våra skrymslen och donerade över 2 000 oanvända Dimex-plagg av högsta kvalitet till Hope ry. De flesta av de donerade kläderna var jeans och barnkläder.

Snabba leveranser och vettiga lager

Stora och för säsongen olämpliga klädpartier i återförsäljarnas lager ökar svinnet. Vi satsar på god tillgång och snabba leveranser, med vars hjälp vi får kläderna i användning ut ur lagervrårna.

Produktutvecklingsprocess

Vägen från idé till färdigt klädesplagg är en flerstegsprocess, i vilken planerna kommenteras och fortlöpande bearbetas. Idéer till nya kläder kan utöver Dimexpersonalen komma från till exempel användare och återförsäljare. I produktutvecklingen av varje klädesplagg deltar ett stort antal personer i processens olika skeden.

Dimex produktutveckling

1
Idé till nytt klädesplagg (ofta från återförsäljare eller slutanvändare)
2
Uppdrag (användningsändamål, målgrupp, pris, färg, certifikat, kompatibilitet med andra Dimexar)
3
Designarens moodboard (handritade detaljerade bilder
4
Intern utvärdering i designgruppen
5
Materialval: lämplighet för produkten, kartläggning av tillgång & testning
6
Bedömning av åtgång och beställning av material (leveranstid ca 4 mån.)
7
Modellmästaren dimensionerar produkten
8
Första prototypen (modellsömmerskorna i Leppävirta tillverkar plagget och kommenterar det ur produktionssynvinkel)
9
Provning (kontroll av passform, funktionalitet och utseende)
10
Arbetsplatstest
11
Andra prototypen
12
Prissättning och finslipning av priset
13
Certifieringsprov i väg (certifieringen görs av Finlands arbetshälsoinstitut, tar ca 4 mån.)
14
Provexemplar åt produktion och försäljning
15
Intern lansering och presentation
16
Presentation för återförsäljarna
17
Produktion av försäljningsparti (ca 7 veckor)
18
Lansering av färdigt plagg och försäljningsstart

Varje

feedback

behandlas

Produktutvecklin team går igenom varenda kundfeedback vi fått. Om vissa produkter eller problem upprepas i feedbacken från olika användare, reder vi ut saken.

Vi får feedback från återförsäljare, arbetarskyddschefer, inköpare och makar. Samt naturligtvis direkt från dem som sliter på arbetsplatserna. På basen av feedbacken kontrollerar vi detaljer, förbättrar produkter och tar fram nya. De saluförda produkterna modifieras ända tills de enligt användarna är perfekta.

I designskedet testas produkterna också på arbetsplatserna i verkliga arbetsförhållanden. Testgrupperna är nödvändiga, men det definitiva beslutet om klädernas funktionalitet fattas ändå av slutanvändarna.

Vi gör fortlöpande modifikationer i kläderna och tar fram nya produkter på basen av användarnas feedback och önskemål.

Se listan här.

Miljövänliga

material

Vår målsättning är att öka användningen av återvunna tyg i arbetskläderna. Inte heller på den punkten accepterar vi något bullsh*t. Vi gör inte miljövänliga produkter som marknadsföringsgimmick. Vi går inte med på att tillverka produkter för att beundras i vitriner, utan för att användas på arbetsplatser. Vi vill göra våra produkter så bra att de spöar de andra alternativen och samtidigt minskar belastningen på miljön. Det viktigaste för oss och Dimex-användare är att produkterna, förutom att minska belastningen på miljön, också är långlivade och hållbara.

Vad vi gjorde år 2021

  • Vi lanserade de första produkterna av återvunnet material.
  • Vi kartlade vad som är viktigast för våra kunder i ekologiska termer. Vi lärde oss att produkternas livslängd och hållbarhet är viktigare än miljövänliga material.
  • Tack vare en framgångsrik produktutveckling gjordes färre reklamationer än året innan.
  • Läs mer om Dimex-kvalitet och vår produktutveckling.

Vad vi inte lyckades med år 2021

  • Vi lyckades inte kommunicera att ECO-produkterna framför allt är säkra, funktionella och hållbara. Vi fokuserade för mycket på att enbart betona miljövänlighet.
  • Projektet med slutet system nådde inte ända i mål. Produkter återfördes till kretsloppet, men fördelarna var för små.

Mål för 2022

  • Vi kartlägger det mest ekologiska användningsområdet för gamla slitna Dimex-plagg.

Slitna grejer

för

återanvändning

Dimexprodukter används så länge att de antingen är rena trasor eller står av sig själva på grund av all smuts. Därför träffar man inte just på Dimexar på loppis och inte virkas det heller pannunderlag av dem. Vilket förstås passar oss bra, för vi älskar slow fashion och användning av kläder ända tills de är slutslitna. Trots det vill vi främja cirkulär ekonomi och materialåteranvändning. Vår dröm är att tillverka världens mest långlivade arbetsplagg, som aldrig lämnar kretsgången.

Framtida mål

  • Vi kartlägger andra möjliga projekt för vilka använda Dimex-plagg skulle kunna vara lämpliga.

Stora paket

lika med att

blåsa upp sig

Hos oss packas kläderna i så små lådor som möjligt. På det viset undviks tomt rum i transporterna. Vi återanvänder gamla lådor fastän de inte alltid längre är så nätta, och plastpåsar använder vi inte i förpackningarna. Årligen säljs över 430 000 Dimexprodukter så på det här sättet sparar vi en rejäl hög med påsar. I transporterna väljer vi fartyg framom flygplan.

Målsättningar för åren 2021-2022

  • Vi framhåller för kunderna den miljöbelastning som olika förpackningskrav förorsakar (plastpåsar, återvunna papplådor, individuell paketering).
  • Vi tar reda på alternativa förpackningsmaterial och byter till sådana, som belastar miljön mindre så snart fungerande lösningar hittas.
  • Vi klarlägger den nuvarande logistikens miljöbelastning, möjligheterna att gå över till mera ekologiska alternativ samt behovet att kompensera logistikens koldioxidutsläpp.