• was successfully added to your cart.

    Markkinoinnin tulevaisuus ja työvaatteet.

    Julkaissut kesäkuu 14, 2017Blogi

    Markkinointi sanana tarkoittaa monelle mainontaa. On kyse sitten lehden etusivusta, tienvarsimainoksesta tai bannerista tutulla nettisivulla. Mainonta on kuitenkin vain osa markkinointia; usein se kohderyhmälle

    näkyvin osa.

     

    Mainonta ostetaan useimmiten medialta. Media on toimija, joka tuottaa niin hyvää sisältöä, että ihmiset haluavat katsoa tai lukea sitä ja rahoittaa tämän toiminnan suurelta osin mainostuloilla sekä tilaajamaksuilla. Esim. Ruudun ilmaisversiossa on mainoksia, kun taas Netflix tarjoaa sisältöä tilaajamaksua vastaan. Aamulla postilaatikkoon kolahtava uutisiin painottuva lehti on hyvä esimerkki, jossa tuloja tulee sekä mainoksista että tilaajamaksuista.

     

    Mitä se muu osa markkinoinnista sitten on? Se on strategista suunnittelua, tuotteen asemointia, tuotteen promootiota yms. Kokonaisuudessaan markkinointi on siis nykyisin yrityksen keskiöstä ponnistavaa strategista toimintaa, jolla varmistetaan tuotteen kysyntä markkinoilla.

     

    Markkinoinnin kokonaisuudesta se osa, joka näkyy ostajalle, on pitkään ollut mainos. Perinteisesti mainostoimisto on tehnyt valittua kohderyhmää tavoittelevan hienon viestin eli mainoksen, jolle on täytynyt hankkia tila, jossa joku voi sen nähdä. Nyt tämä malli on kuitenkin ajautunut vaikeuksiin.

    Netissä tyrkytetään nykyään mainoksien kanssa samaan aikaan mainonnanesto-ohjelmia. Ohjelma, jolla voi estää sen, että yrityksen medialta ostama mainos ei näy. Tässäpä vasta häkkyrä!?

     

    Sisällön määrä on räjähtänyt käsiin monikanavaisessa mainonnassa. Netti on pullollaan ilmaista sisältöä ja Youtubessakin mainoksen voi ohittaa. Tuntuu siis aika kivikautiselta ajatukselta käyttää omaa aikaansa tuijottaen pakotettuna mainoksia. Ja voihan aina kysyä, että kuinka hyvä brändimielikuva jää siitä, että joutuu väkisin tuijottamaan firman mainosta? Ei liene väärin todeta, että ihmiset vaikuttavat kyllästyneen perinteisiin mainonnankeinoihin?

     

    Mikä sitten vaihtoehdoksi mainonnalle?

    Kyllähän se olisi varmaan hyvä, että tuote tai palvelu olisi jotenkin näkyvillä, jotta joku osaisi sen ostaa.

    Tässäpä kaksi vaihtoehtoa: arvokas sisältö ja vaikuttajamarkkinointi.

    Olemme valinneet Dimexillä ylevän tavoitteen yhdistää nämä molemmat ja saada sitä kautta luotua asiakkaalle arvoa jolla erottua muun median tulvasta. Dimexin mainontaan törmänneet tai siitä kiinnostuneet ovat todennäköisesti havainneet mainonnan siirtyneen ns. perinteisistä kanavista digitaalisiin vastaaviin. Varsinkin mainonnan valittuun kohderyhmään kuuluvat henkilöt lienevät altistuneet Biisonimafian vaikuttajamarkkinointiin, jossa tavoitteena on luoda myös asiakkaalle arvoa nostamalla työturvallisuuden merkityksen tietoisuutta YouTube – kanavalla esitettävien lyhyiden filmien kautta. Tarinoissa päähenkilö koheltaa rakennustyömailla huolettomasti unohtaen tai laiminlyöden työturvallisuuden. Seurauksena on yleensä jonkun sorttinen kipeää tekevä kaaos. Rakennusteollisuuden ollessa yksi kohderyhmistämme ja työmailla paljon vierailleena, voin todeta, että usein kuitenkin totuus on tarua ihmeellisempi. Rakennustyömailla sattuvat työtapaturmat ja läheltä piti tilanteet ovat joskus sellaisia, että niitä ei keksisi parhainkaan käsikirjoittaja.

    Onnistuneinkaan mainonta ei kanna kuitenkaan kauas, ellei tuote lunasta sille ladattua lupausta.

    Osaltamme haluamme olla vaikuttamassa ja edistämässä työntekijöiden turvallisuutta tarjoamalla markkinoiden parhaiten Toimivia Työvaatteita. Dimexit kestää, idiootit ei!

     

    Hyvää ja turvallista kesää toivottavat tämän tekstin yhdessä tuottaneet Ossi ja Pete.

    OssiPetteri