Luottamus ja yhteistyö

Luottamuksesta

 

Dimex on Foxa Oy:n asiakasrekisterissä numero 5.  Dimex oli viides asiakas, joka antoi tilauksen aloittavalle yritykselle. Se oli silloin meille erittäin tärkeää. Suuri kiitos siitä.

Foxa Oy:n juuret juontavat Finlayson Forssa Oy:hyn, joka yhtiö meni konkurssiin marraskuussa 2008. Yllätys oli suuri kaikille – niin henkilöstölle, tavarantoimittajille kuin asiakkaille. Vaikka firmalla oli mennyt huonosti viimeiset vuodet, kukaan ei uskonut, että 160 vuotta vanha instituutio voisi loppua. Kyllä voi.

Konkurssin jälkeen ihmettelin mitä nyt tekisin. Ensin odottelin pikaisia soittoja head-huntereilta, yhteydenottoa noilta mukavilta kavereilta, jotka muutama vuosi aiemmin olivat lipevästi tarjonneet säkenöiviä haasteita. Eivät soittaneet. Olivat varmaankin hukanneet puhelinnumeroni. Vai liekö syynä, että henkilökohtainen parasta ennen päiväys oli ohitettu.

Kun työtarjouksia ei tullut, pohdiskelin yritystoiminnan aloittamista. Kun sain houkuteltua mukaan Finlayson Forssan tuotekehityksestä vastanneen Marjaana Naatulan, ryhdyimme tuumasta toimeen. Ajankohta ei ollut paras mahdollinen. Silloin oli Amerikan asuntokuplan aiheuttama lama pahimmillaan. Muistan kun totesimme, että tästä ajat eivät voi kuin parantua. Noh, aika harmaata on tasavallassa ollut senkin jälkeen.

Toimisto perustettiin kotitalomme vinttihuoneeseen. Sitten neuvoteltiin rahoituksesta, piirrettiin logoa, hankittiin kopiokone, tehtiin toimitussopimuksia ja hoideltiin sen sekalaisia uuden yrityksen alkuun liittyviä askareita.  Vielä puuttui jotain – piti saada asiakkaita. Meillä ei ollut tarjota paljoa muuta varmaa kuin henkilökohtainen ammattitaitomme. Yksi ensimmäisistä asiakkaista oli Dimex. Mahtoi Jukkaa mietityttää. Luotti kuitenkin.

Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, aloittavan yrityksen kalman laakso on ohitettu ja firma on tukevasti jaloillaan. Forssassa on monipuolinen kangaslaboratorio ja suurehkot kangasvarastot. Carringtonin mukaantulon myötä valikoimamme työvaatekankaita lienee markkinoiden laajin.

Näiden vuosien aikana on ollut hienoa ollut seurata Dimexin kehittymistä. Firma on aina ollut hyvin hoidettu ja Dimex-brandia on rakennettu ihailtavan pitkäjänteisesti. Sukupolvenvaihdoksen myötä mukaan tullut nuorten naisten hurrikaanienergia on puhaltanut pölyjä mallistosta ja kirkastanut konseptia edelleen. Asioiminen kaikkien dimexiläisten kanssa on aina mutkatonta ja mukavaa. Hienoa porukkaa.

Luottamus ei ole mikään viisivuotiskautinen yya-sopimus. Se pitää lunastaa uudestaan joka aamu ja joka toimitus. Ja jos jotain menee pieleen, luottamus punnitaan. Silloin hankalatkin hommat pitää hoitaa hyvässä yhteisymmärryksessä vitkastelematta.

 

FOXA OY

Jukka Sipilä

Toimitusjohtaja

Foxa_logo_musta tekstiIMG_1403 Jukka

 

 

MUUTOKSET PITÄVÄT YRITYKSET LIIKKEESSÄ

YKK on ollut Suomessa jo yli kolme vuosikymmentä, vuodesta 1979. Aikoinaan massatuotantoon erikoistunut vetoketjutehdas on muuttanut muotonsa parin vuosikymmenen aikana  muutaman hengen myynti- ja markkinointitoimistoksi. Radikaaalit muutokset ovat olleet välttämättömiä kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Olivatpa muutokset yrityksessä pieniä tai suuria, ne aiheuttavat aina epävarmuutta, huhuja ja epäselvyyksiä. Muutoksen keskellä on sopeuduttava uuteen ja edettävä suunnitelmallisesti kohti asetettuja tavoitteita. Kaiken tämän keskellä on muistettava, mitä varten toimintamme on olemassa  : tuottaakseen asiakkaillemme laadukkaita tuotteita. YKK:n filosofian mukaan kukaan ei menesty, ellei hän ole toisille hyödyksi.

“No One Prospers Unless He Renders Benefit to Others”

kiina

 

Dimex Oy on ollut erittäin tärkeä yhteistyökumppani YKK:lle jo kolme vuosikymmentä. Ensimmäiset tilaukset olemme toimittaneet vuonna 1984. Tänä päivänä kumppanuutta voidaan kuvata erittäin merkittäväksi  ja yhteistyömme kattaa kaikki YKK:n tuoteperheet.

Yhteistyö Dimexin kanssa on ollut antoisaa aikaa. Yhdessä olemme selvinneet muutoksista, joita on ollut vuosien saatossa pakko tehdä. Aina muutokset eivät olleet mieluisia. Avoimella ja rehellisellä kommunikoinnilla on ollut suuri merkitys muutosten läpivientiin, ja se  on osaltaan mahdollistanut yhteistyön jatkumisen vaikeinakin aikoina.

Harva yritys menestyy ilman kykyä uudistua. Olen saanut seurata läheltä myös Dimexiläisten läpikäymää muutosta ja uudistumista reilun vuosikymmen ajan. Muutoksen keskellä  yrityksen johtaminen ja henkilökunnan motivointi ovat avainasemassa. Krogeruksen Jukalta voimme ottaa oppia muutosjohtamisesta –  Dimexillä on tekemisen meininki !

 

Kiitän kaikkia Dimexiläisiä pitkään jatkuneesta yhteistyöstä !

YKK Finland

Petri Linna

General Manager

IMG_3013 Petri

 

Ovatko myynti ja osto toistensa vastakohtia?

Olen lähes 40 – vuotta tehnyt myyntityötä ja reilut 30 – vuotta ostotyötä.  Minulla on ollut ja on mahdollisuus tehdä näitä asioita yhtä aikaa. Tässä työssä on monia myönteisiä asioita.

Onko myyminen ja ostaminen toistensa vastakohtia? Myyminen on ”nöyrää” toimintaa ja ostamista voi tehdä ”rinta kaarella”.  Ostaminen on helpompaa kuin myyminen? Ainahan sitä ostaa on helpompi kuin myydä?

Minusta molemmat asiat perustuvat hyvään vuorovaikutukseen ja luottamuksen rakentamiseen. Niissä on hyvin paljon samaa. Ne täydentävät työnäkin toisiaan. On hyvä, että on hyvä itsetunto ja nöyryyttä tekemiseen.  Molemmissa on tärkeää ”kotiläksyjen hyvä tekeminen”.  Molemmissa on tärkeää, että kumppanuus tuottaa molemmille lisäarvoa. Matkan varrella olen kokenut molemmissa onnistumisia. Olen myös kokenut epäonnistumisia. Elämässä, niin työelämässäkin, tulee välillä epäonnistumisia. Tärkeää on ottaa opiksi, niihin ei pidä jäädä ”lillumaan”. On jatkettava matkaa ja muistettava, että positiivisia asioita on. Niitä on.

Jukan ja Petrin kanssa olemme tehneet pitkään yhteistyötä. Yhteistyö on ollut ja on välitöntä ja luottamukseen perustuvaa.  Kun on ollut jotain vaikeampia hetkiä, niin olemme pystyneet asiat käsittelemään asioina ja luottamuksella. Uskon, että molemmin puolin yrityksemme ovat tuottaneet toisilleen sitä kuuluisaa lisäarvoa. Sydämelliset kiitokset molemmille herroille ja heidän joukkueelleen.

DIMEX OY

Jukka Krogerus

Toimitusjohtaja

WP_20141021_12_24_35_Pro