Me harjoitamme slow fashion bisnestä.

Me harjoitamme slow fashion bisnestä.

Tuotteiden vaihtuvuus vuosittain kuvastossa on n 10%. Pisimmät elinkaaret tuotteilla ovat jopa 10 vuotta. Toki meilläkin tuotteiden vaihtuvuus on kasvanut siitä jo siitä kun ensin aloitin mallistoryhmässä. On kuitenkin etu että pystyy myöntämään milloin on tehnyt väärän päätöksen, milloin ei ole harkinnut tarpeeksi ja milloin liikaa. Nyt tuomme esimerkiksi takaisin irtohihatakin. Nyt se on ulkonäöltään samalla tasolla kuin toimivuudeltaan.

Maailma on muuttunut hektisemmäksi, muoti on siirtynyt jopa muutaman viikon sykliin. Me teemme asioita silti harkiten. On ehdoton kilpailuetu että pystymme nopeisiin muutoksiin tuotteiden yksityiskohdissa. Meillä on tämä legendaarinen seuraavaan järkevään erään ajattelu. Osittain pystymme tähän siksi että olemme panostaneet niin voimakkaasti lähialuetuotantoon, osittain siksi että meillä on tuotekehitys Leppävirralla. Pyrimme viilaamaan tuotetta niin kauan että toimivuus on optimissaan verrattuna hintaan.

Meillä Dimexillä etsitään pitkän ajan kumppaneita. Korkeaa laatua on helpompi löytää ja vaatia kun töitä tehdään pitkäjänteisesti. Esimerkkinä tästä yhteistyö YKK:n ja 3M:n kanssa.

Designissa kuitenkin olemme slow fashion koulukuntaa. Vaate voi mielestämme näyttää hyvältä enemmän kuin yhden sesongin. Sertifikaattivaatimukset tekevät tuotesuunnittelusta haastavampaa. Yritykset haluavat vaatteessa jatkuvuutta. Hyvännäköinen vaate vahvistaa heidän brändiä ja uusille jannuille pitää saada sama takki päälle kuin muille työntekijöille. Kun rajat ovat tiukemmat ja sykli pitempi, luovuuden ja innovatiivisuuden tärkeys korostuu.

Myyntitiimin ja tuotannon/tuotteiden suunnittelun ihmiset ovat lähekkäin. On tärkeää että kynnys kysyä ja jakaa tietoa pidetään matalana. Myyntitiimissä usein sanomme että en tiedä, mutta otan selvää. Tästä pyritään pitämään kiinni.

Kun tuote on suunniteltu ja tuotannossa, sama slow fashion jatkuu myynnissä. Pitää uskaltaa ehdottaa kauppaa ja esitellä uutuuksia. Haluamme kuitenkin palvella asiakasta niin että voimme olla kimpassa pitkällä tähtäimellä, lupailla vaan sellaisia asioita joihin voimme sitoutua myös huomenna ja jotka voimme varmasti lunastaa. Olemme saaneet erinomaisia arvosanoja asiakaspalvelusta varmasti osittain tämän taktiikan ansiosta. Tiedämme että edelleen pitää parantaa, virheistä pitää oppia.

Aiemminkin tämän perään olen kuuluttanut: Hyvällä sykkeellä, energiat ylhäällä, pidetään vauhti yllä, mutta pysytään pois pientareelta!

 

Tuire Krogerus
Partner – Myynti ja Tuotekehitys
Hallituksen pj

tuire.krogerus@dimex.fi