Dimex ja Tupo

Olen vuosien varrella tehnyt töitä valmentajan roolissa useiden satojen eri yritysten kanssa hyvinkin erilaisilta toimialoilta. Olen ollut aitiopaikalla tekemässä erilaisia havaintoja siitä, miten työelämän kasvavia haasteita ja erilaisia muutoksia viedään yrityksissä läpi. Olen auttanut roolissani johtoa tarkastelemaan todellisuutta työntekijän silmin ja päinvastoin. Suurin yksittäinen ja yleistettävin haaste on se miten muutokset ja siihen liittyvät vaatimukset koettaisiin mahdollisimman myönteisinä. Kaiken ydin on yksittäisen ihmisen ja sitä kautta isomman työntekijäjoukon sitoutumisesta yrityksen lupaukseen ja sen lunastamiseen. Tällaista aktiivista, ammattimaista ja asiakaslähtöistä joukkovoiman vipua olemme pyrkineet virittämään myös Dimexissä.

Jos työelämän haasteet pitäisi jotenkin yleistää ja paketoida yhteen lauseeseen, joka yhdistää niin johtoa kuin työntekijöitäkin, niin se varmaankin olisi ”miten yhdistetään alati muuttuvassa maailmassa työnilo ja tuottavuus?” Dimexin johdon ja henkilöstön kanssa olemme pohtineet tämän myötä hyvinkin huolellisesti miten tämä kaikkia meitä yhdistävä haaste liittyy työvaatteisiin? Johtopäätökset ovat kiistattomat; Työvaatteella on erittäin suuri ja yhä kasvava merkitys niin työntekijän hyvinvointiin ja sitoutumiseen kuin tästä käsin myös työn tuottavuuteen. Kun työntekijä päivittäin pukee yrityksensä uniformun päälle niin siihen parhaimpaan viritykseen yrityksen lupauksen lunastamisessa ei ihan ok työvaate yksinkertaisesti riitä. Olemme myös jakaneet vilpittömästi myös näkemyksen, että hyvinkin monella toimialalla ihminen on työntekijänä yrityksen media ja aika merkittävä sellainen, joten erilaisia näyttävyyteen liittyviä tekijöitä ja yksityiskohtia on turha pitää haihatteluina. Työvaatteen pitää olla käyttäjänsä mielestä ihan mielettömän hyvä ja jos se yllä liikutaan vähänkään ihmisten ilmoilla, sen tulee olla myös näyttävä!
Dimexissä mielettömän hyvän työvaatteen reseptiikka on pakattu 4T-asiakaslupauksen muotoon; Turvallisuus, toimivuus, tyylikkyys ja tyytyväisyys. Dimexissä on tiedostettu erinomaisen hyvin, että markkinoiden parhaat työvaatteet syntyvät kun omistaudutaan näiden luomistyölle poikkeuksellisella intohimolla yhdessä hyvien ja vaativien asiakkaiden kanssa. Valmennusyhteistyössämme olemmekin keskittyneet nyt erityisen paljon siihen miten voimme ottaa isomman ja erityisesti aktiivisemman roolin koko työvaatemarkkinan kehittämisessä. Olemme mielestämme löytäneet tähän erinomaiset ja asiakkaiden elämää helpottavia ja rikastuttavia keinoja, joita aiomme ”päät pilvissä, mutta jalat tiukasti maassa” myös toteuttaa.
Pilke silmäkulmassa ja valmennuskokemuksieni innoittamana, voisin tehdä ihan työmarkkinapoliittisia johtopäätöksiä, että Dimex on suurin yksittäinen kotimainen työmarkkinatoimija, joka on niin vahvasti työntekijän asialla, mutta mikä parasta, yhtälailla työnantajan. Jännä nähdä millainen rooli aukeaa näillä argumenteilla seuraavassa tupossa? Tähän asti olen ollut vahvasti sitä mieltä, että paras tapa yhdistää työnilo ja tuottavuus, on poikkeuksellisen hyvä johtaminen, mutta sen verran olen tässä syksyn aikana itsekin oivaltanut, että ei tässä vaativassa lajissa olisi yhtään haittaa ihan mielettömän hyvästä työvaatteesta.
Espoossa 09.11.2009 vapaaehtoisesti, vastikkeetta, vaikuttuneena, vilpittömästi J
Harri Tammiruusu
valmennuskonsultti
Trainers’ House OyJ