Blogi tervesiä Eestista!

Terveisiä dimexiläisille ja kaikille, jotka lukevat kirjoitustani.

Koska en ole koskaan ennen kirjoittanut mihinkään blogiin, olen nyt mielelläni Dimexin bloggaaja. Kiitän Tuirea, joka ehdotti minulle tätä ideaa.

Kirjoituksessani pohdin, mitä Virossa työvaatteiden osalta pidetään tärkeänä, mitkä ovat mieltymykset ja käsitykset työvaatetuksen käytössä, miten ne ovat ajan mittaan muuttuneet ja mitä eroja meillä on Suomen markkinoihin nähden.

Olen toiminut työvaatealalla jo kahdeksan vuotta, alun perin Katimex-nimisessä Dimexin tytäryrityksessä ja syksystä 2012 Dimexissä. Vaikka voitaisiin olettaa, että tunnen tämän alan ja sen markkinat perin pohjin, sanoisin, että maailman muuttuessa jatkuvasti muuttuvat myös työvaatteet, niiden käyttö ja muu asiaan liittyvä. En siis voi antaa asioiden yllättää itseäni, vaan joudun olemaan jatkuvasti valmiina sopeutumaan uusiin oloihin ja asioihin, jotka saattavat ilmetä tai ovat ilmenneet alallani. Jos vertaa aikaa, jolloin tulin työvaatealalle, nykyaikaan, voi todeta, että mallit ja asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet merkittävästi, ja myös yleinen markkinatilanne on nyt ihan erilainen kuin tuolloin.

Viron itsenäistyttyä 1990-luvun alussa ihmisillä oli vähän rahaa ja työstäkin oli pulaa, joten työasu oli viimeinen asia, jota kaivattiin, koska useimmilta työntekijöiltä puuttui jo ennestään erillisen työasun käyttökokemus. Oletan, että tietoinen työvaatteiden käyttö alkoi Virossa viime vuosisadan lopussa, jolloin syntyivät ensimmäiset kannattavat ompelimot, jotka valmistivat muun muassa työvaatteita, ja pienyritykset, jotka alkoivat tuoda Pohjoismaista saatuja käytettyjä työvaatteita ja myydä niitä.

Talouskasvun aikana, jolloin yritystoiminta elpyi, kasvoi merkittävästi myös työvaatteiden käyttö. Siihen vaikuttivat uudet yritykset rakennus-, kiinteistö- ja teollisuusalalla. Keskeinen asia työvaatteiden käytössä 2000-luvun alussa oli erottuminen muista. Se johtui halusta olla omaleimainen ja erottua kilpailijoista myös ulkonäöltään. Valtaosa työvaateyrityksistä tarjosi melkein jokaiselle asiakasyritykselleen mahdollisuuden tilata varta vasten toiveidensa, kokojensa ja harkintansa mukaan valmistettuja malleja tai jopa räätälöityä kokoelmaa. Pääasia työasun valinnassa ei ollut se, kuinka turvallinen, kestävä tai toimiva se on, vaan se, kuka näyttää tehokkaimmalta ja upeimmalta.

Viron kokoisessa maassa, jossa tilastojen mukaan 75 prosentilla yrityksistä on 5–15 työntekijää, ei ole mahdollista tarjota kaikille erikoisratkaisuja eli tailormade-ompelupalvelua varsinkaan työvaatteiden osalta. Oletan, että sekä Virossa että Suomessa työvaatetus on laman aikana ensimmäisiä menoeriä, joista säästetään ja karsitaan kuluja. Lama muutti käytäntöä niin, että yritykset, jotka selvisivät hengissä ja ostivat edelleen työvaatteita, tekivät valintansa hinnan lisäksi vaatteiden toimivuuden, mukavuuden, kestävyyden sekä saatavuuden, eli lyhyen toimitusajan perusteella. Ostopäätöksiä alettiin tehdä lähinnä sellaisten työvaatetoimittajien eduksi, joilla oli valmis kokoelma ja joiden tuotteet olivat varastossa heti saatavilla. Sama asenne jatkuu nykyäänkin, ja nämä ehdot täyttää konseptiltaan myös Dimex. Sen takia pidän Dimexin kasvumahdollisuuksia Viron ja Baltian markkinoilla hyvinä. Dimex on suunnitellut erittäin varteenotettavan kokoelman. Uusia malleja kehitetään ja vanhoja parannetaan joka päivä, ja tuotevalikoimamme täyttää useimpien asiakkaiden vaatimukset. Vaikka me virolaiset ja suomalaiset olemmekin lähinaapureita ja sukukansoja, emme ole täysin samanlaisia, emmekä suosi aina samoja asioita – myöskään työvaatteiden osalta. Vuosien mittaan olemme havainneet, että kun suomalainen käyttää mielellään kaikkia mahdollisia työhousuja – yksinkertaisimmista riipputaskuhousuihin –, niin virolainen suosii avohaalaria. Siihen viittaa myös se tosiasia, että tänä vuonna myydyimpiä tuotteita Virossa ovat juuri olkaimilla varustetut avohaalarit. Virolaisten pääargumentti niiden puolesta on, että ne lämmittävät selkää 🙂 . Toinen subjektiivinen havaintoni liittyy talvitakkeihin. Virossa ei hyväksytä talvitakkia, jolla ei ole huppua, kun taas Suomessa huppu ei olekaan ensisijaisen tärkeää, ainakin minusta tuntuu näin. Onneksi Dimex on edistysmielinen, kehittyvä ja joustava yritys, joka ottaa huomioon asiakkaan toiveet: tarvittaessa lisäämme takkiin hupun tai poistamme asiakkaalle tarpeettomat riipputaskut.

Kaikesta edellä mainitusta johtuen uskon, että Dimex-merkkisten työvaatteiden joukosta löytyy jatkuvasti sopivia asuja – ei pelkästään suomalaisille ja virolaisille, vaan koko Euroopalle ja ehkä maailmallekin. Dimex on vahva brändi, ja hyvillä tuotteilla onnistuisimme pääsemään minkä tahansa maan markkinoille. MAAILMA ON AUKI! 🙂

 

Terveisin,

Taivo Lõhmus

Country Manager

taivo.lohmus@dimex.fi